Lord Frederich Leighton: Sanatın Köprüsü
İngiltere’nin Kensington bölgesindeki Leighton House Museum, Batı ve Doğu’nun muhteşem birleşimini sunan eşsiz bir yapıdır. Bu müze, Viktorya dönemi ressamı Lord Frederich Leighton’un eski evi ve stüdyosu olarak hizmet verir. Lord Leighton, sanatıyla Batı ve Doğu arasında köprü kurmuş, eserlerindeki oryantalist dokunuşlarla dikkat çekmiştir.
Oryantalist Estetik: Leighton’un İzleri
İki kuşak boyu varlıklı bir ailenin içinde büyüyen Leighton, 19. yüzyılda sanatçı olma yolunda ilerlerken tarihi ve klasik eserlerle ünlenmiştir. Kraliçe Viktorya’nın dikkatini “Cimabue’s Celebrated Madonna” adlı tablosuyla çeken Leighton, Kraliyet Sanat Akademisi Başkanı olmuş ve kariyerinde zirveye ulaşmıştır. Genç yaşta Orta Doğu’ya seyahat eden Leighton, bu egzotik coğrafyanın etkisinde kalarak oryantalist sanat eserleri vermeye başlamıştır. İngiltere’ye döndüğünde ise seyahatlerinden edindiği İslami dokuları eserlerine yansıtmıştır. Lord Frederich Leighton, ölmeden önce bir lordluk unvanı almış ve evi daha sonra sanat müzesine dönüştürülmüştür.
Leighton House: Batı ve Doğu’nun Mucizesi
1865 ile 1896 yılları arasında İslam mimarisine aşinalığı ile tanınan George Aitchison tarafından inşa edilen evin dizaynı Leighton’a aittir. Müzenin dış cephesi kırmızı tuğla ile örülü ve kubbelerle taçlandırılmıştır. Müzenin iç mekanları ise çeşitli renkli desenli karolar ve mozaiklerle süslenmiştir. En dikkat çekici bölümlerden biri olan Arap Holü, egzotik bir iç mekan çeşmesi, İslami çiniler, oyma ahşap pencereler ve mermer kolonlarla doludur.
Egzotik Bir İç Mekan: Arap Holü
Leighton sık sık seyahatler yaptı ve 1867’de Türkiye’ye, ertesi yıl Mısır’a ve 1873’te Suriye’ye yaptığı gezilerde daha sonra evinde sergilenecek olan tekstil, çömlek ve diğer nesneleri topladı. Ancak 1873 yılında Şam’a yapılan gezi, Arap Salonu uzantısının duvarlarını kaplayan harika çini koleksiyonunun temellerini attı . Kaşif ve diplomat Sir Richard Burton da dahil olmak üzere başkaları tarafından Leighton için başka örnekler toplandı. 1877’de Leighton, Arap Salonu’nun inşaatına başladı. Bu iddialı ve maliyetli bir girişimdi. Ana ilham kaynağı, Sicilya’daki Palermo’daki La Zisa adlı 12. yüzyıldan kalma Sicilya-Norman sarayında bulunan bir iç mekandı. Aitchison ve Leighton, projeye katkıda bulunmak için çağdaşlarından bir grubu bir araya getirdi; çömlekçi William De Morgan , sanat sanatçısı Walter Crane, heykeltıraş Edgar Boehm ve sanatçı ve illüstratör Randolph Caldecott’un hepsi projede yer aldı. Crane’in altın mozaik friz tasarımı Venedik’te yapılmış ve bölümler halinde bölgeye gönderilmiş olmasına rağmen, mozaikler, mermerler ve yetenekli zanaatkarların tümü Londra’dan temin edilmişti. Çoğunlukla Şam’dan gelen ve çoğunlukla 16. yüzyıl sonu ile 17. yüzyıl başına tarihlenen çini koleksiyonu, Birleşik Krallık’ta bulunan çini koleksiyonları kadar önemlidir.